Λιμανι Λεμεσου: Μια ιδιωτικοποιηση που σκοτωνει

unnamedΥποτίθεται πως θα έφερνε επενδύσεις και κέρδη στο δημόσιο, μεγαλύτερη αποδοτικότητα, αύξηση στην εξυπηρέτηση πλοίων και ανάπτυξη του εμπορίου. Η ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού της Λεμεσού έφερε μόνο χάος και τεράστιες ζημιές στους εμπορευόμενους και την οικονομία, υπερχρεώσεις και αβεβαιότητα.

του Δωρου Μιχαηλ


Ακόμα δεν ξεκίνησε καλά καλά το πρόγραμμα της ιδιωτικοποίησης, του αγίου ειδώλου για τον ντόπιο νεοφιλελευθερισμό και την Τρόικα, και έλαμψε το πραγματικό της πρόσωπο: Ξεπούλημα κοινωνικού πλούτου και υπερκέρδη στους ιδιώτες, ζημιές και καταστροφή για την κοινωνία και την οικονομία.

Κι όμως ήταν κερδοφόρο!

Το Λιμάνι, κάτω από την Αρχή Λιμένων Κύπρου, πραγματοποιούσε κέρδη 28 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Με την ιδιωτικοποίηση, σύμφωνα με τον Υπουργό Συγκοινωνιών και Έργων, το κέρδος θα διαμορφώνονταν στα 2 δις κατά τη διάρκεια του 25ετούς συμβολαίου. Αυτό διαψεύδεται ήδη από άλλους πολιτειακούς θεσμούς. Η Έφορος Εσωτερικού Ελέγχου περιορίζει τις εκτιμήσεις για την περίοδο των 25 χρόνων σε €600εκ., στο ιδανικότερο μάλιστα σενάριο.

Με λίγα λόγια, το κράτος, όχι μόνο δεν θα κερδίσει από την ιδιωτικοποίηση αλλά θα έχει μειωμένα κέρδη 100 εκατ., αφού έστω με τα 28 εκατ. τον χρόνο (που θα μπορούσαν να αυξηθούν με τη σωστότερη διαχείριση) θα έβγαζε 700 εκατ. (28Χ25).

Με άλλα λόγια, το κράτος δίνει σε ιδιώτες εγκαταστάσεις και εκατοντάδων εκατ. επενδύσεις που κράτησαν 45 χρόνια και χάνει τον έλεγχο του μοναδικού εμπορικού λιμανιού της Κύπρου, με … ζημιά 100 εκατ.! Αν αυτό δεν είναι έγκλημα τότε τι είναι;

Ποιος πληρώνει τη ζημιά;

Η ζημιά, όμως, αυτή είναι μικρή μπροστά στις καταστροφικές επιπτώσεις στην οικονομία και την κοινωνία.

Από ό,τι φαίνεται, οι χρεώσεις στους εμπορευόμενους θα τριπλασιαστούν. Ήδη, εταιρείες όπως η ΠΕΛΕΤΙΚΟ εξαγγέλλουν κλείσιμο των εργασιών παραγωγής και εμπορίας Πεντονίτη, γιατί οι υπερχρεώσεις τους βγάζουν εκτός διεθνούς συναγωνισμού. Δεκάδες εργάτες θα συρθούν στην ανεργία. Οι εταιρείες άρχισαν ήδη να κινούν αγωγές για αποζημιώσεις.

Ανάλογα προβλήματα προκαλούνται σε χιλιάδες παραγωγούς γεωργικών προϊόντων. Οι εισαγωγείς, επίσης, θα επωμιστούν μεγάλες επιβαρύνσεις από τις υπερχρεώσεις, με αποτέλεσμα αυξήσεις στις τιμές βασικών προϊόντων σε βάρος των πλατιών λαϊκών στρωμάτων.

Στο μεταξύ, λόγω του χάους στο Λιμάνι Λεμεσού πολλές εταιρείες επιλέγουν ήδη άλλα λιμάνια στην περιοχή.

Ο μεγάλος ένοχος

Η έμφαση που δίνεται στην κριτική για το μπάχαλο της ιδιωτικοποίησης είναι στην προχειρότητα και την ανικανότητα του Υπουργού Μεταφορών, Μάριου Δημητριάδη, του οποίου ζητούν την παραίτηση. (Ακόμα και ΔΗ.ΚΟ. και ΕΔΕΚ που ψήφισαν την ιδιωτικοποίηση!)

Βέβαια, προχειρότητα και ανικανότητα υπάρχει άφθονη: Τρανταχτό παράδειγμα η ενοικίαση από την εταιρεία DP WORLD (μιας από τις τρεις εταιρείες της ιδιωτικοποίησης) κρηπιδώματος με δύο γερανογέφυρες προς €1,75 εκ. τον χρόνο από το κράτος, και η παραχώρησή τους στην EUROGATE δωρεάν για δύο χρόνια, δηλαδή άλλη μια ζημιά 3,5 εκατ. Άλλο παράδειγμα, η τρομερή γραφειοκρατία και οι νέες διαδικασίες που μεγιστοποίησαν τον χρόνο αναμονής και την ταλαιπωρία των φορτηγατζήδων και τις αναπόφευκτες στάσεις εργασίας που παρέλυσαν για εβδομάδες το λιμάνι.

Ο μεγάλος ένοχος, όμως, είναι η ίδια η ιδιωτικοποίηση: η τυφλή υποταγή στις νεοφιλελεύθερες ιδέες, που κυριαρχεί στην Κύπρο, σε Ευρώπη, Αμερική και παντού, για δεκατίες τώρα, οδηγεί αναπόφευκτα σε προγράμματα ανάλογης μορφής με την ιδιωτικοποίηση του Λιμανιού. Έτσι χάθηκαν και οι Κυπριακές αερογραμμές, μετά που οι ιθύνοντες της άρχουσας τάξης, φρόντισαν να τις χρεοκοπήσουν, αντί να τις εξυγειάνουν, και μετά να τις πουλήσουν για το εξεφτελιστικό ποσό των 2.4 εκατ! [1]

Οι κρατούντες δεν άκουγαν κανένα!

Βέβαια, τα πράγματα θα ήταν, ίσως, κάπως καλύτερα αν οι κρατούντες συμμορφώνονταν με τις ελάχιστες διασφαλίσεις που τους πρότειναν άλλοι πολιτειακοί θεσμοί. Για παράδειγμα, ο Γενικός Ελεγκτής προειδοποίησε πριν την υπογραφή των συμβάσεων για τις δυσμενείς επιπτώσεις για το κράτος αν δεν περιλαμβάνονταν δικλίδες για διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών στο Λιμάνι (δείκτες απόδοσης), αποτρεπτικές ποινές για αποκλίσεις, εγγυήσεις πιστής εκτέλεσης των συμβολαίων και άλλες συμβατικές υποχρεώσεις των ιδιωτών. Κάποιες υποδείξεις έγιναν και από την Αρχή Λιμένων και άλλους.

Παρ’ όλα αυτά, ο κος Υπουργός διαπραγματεύτηκε μόνο με αυτούς που τελικά εκπροσωπεί! Τους Ιδιώτες! Και τους τα έδωσε όλα τζάμπα! Τους απάλλαξε ακόμα και από το κόστος των (έμπειρων) εργαζομένων στο Λιμάνι, με την επιδίωξη να βρουν άλλους «φθηνότερους» (μέρος της αποτυχίας τους να λειτουργήσουν σωστά το λιμάνι εβδομάδες μετά την ιδιωτικοποίηση).

Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, γιατί μετά από όλο αυτόν τον σάλο, η Κυβέρνηση κρατεί, ακόμα, στα συρτάρια της τις σχετικές συμβάσεις. Φυσικά, μετά την απαίτηση του ΑΚΕΛ και τη θετική ανταπόκριση του Γενικού Ελεγκτή, θα γίνει έρευνα και η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να δώσει τα συμβόλαια που υπέγραψε με τη EUROGATE.

Κάτι βρωμάει!

Υπάρχει διάχυτη υποψία ότι κάτι βρωμάει στο Λιμάνι, και δεν είναι τα σκουπίδια στη θάλασσα. Ήδη έχει γίνει καταγγελία στον Γενικό Εισαγγελέα για το ότι ο τέως διευθυντής του λιμανιού, Γιώργος Πούρος, εργοδοτήθηκε λίγο αργότερα ως διευθυντής στην εταιρεία Eurogate, και τίθενται ερωτήματα για το ρόλο που έπαιξε σε σχέση με τους μέλλοντες εργοδότες του, ενώ διερευνάται και το αν η άμεση μεταγραφή είναι και παράνομη.

Πού ήταν τόσον καιρό τα κόμματα;

Η υπόθεση της ιδιωτικοποίησης του Λιμανιού, όπως και της ΣΥΤΑ, της ΑΗΚ κ.λπ., απασχόλησε έντονα την πολιτική σκηνή, το εργατικό κίνημα και τον κόσμο. Θυμίζουμε ότι ήταν ανάμεσα στα προαπαιτούμενα της Τρόικας, που έφυγε – δήθεν, αλλά μένει ακόμα εδώ με χίλιους δυό τρόπους, όπως και ο νεοφιλελευθερισμός και η λιτότητα.

Η Βουλή, με τις ψήφους του ΔΗΣΥ, του ΔΗΚΟ και της (‘σοσιαλιστικής’!) ΕΔΕΚ ψήφισε το νομοσχέδιο για την «εμπορικοποίηση» του Λιμανιού. ΑΚΕΛ, Συμμαχία Πολιτών και Κίνημα Οικολόγων ψήφισαν εναντίον. Το ΑΚΕΛ διαφώνησε με την ιδιωτικοποίηση και δημοσιοποίησε τις θέσεις του κόμματος, όπως αμφισβήτηση των αναμενόμενων κερδών, ανησυχίες για τις υπερχρεώσεις και τη μετακύλιση του κόστους στους καταναλωτές, φόβους ότι το Λιμάνι θα πέσει σε μαρασμό, ανησυχίες για την ασφάλεια του κράτους κ.ά. (επιστολή Α.Κυπριανού, Γ.Γ. ΑΚΕΛ στον αρμόδιο Υπουργό (23.4.16). Τα συμβόλαια με τους ιδιώτες υπογράφηκαν στις 25.4.16.
Φυσικά, αυτά τα ισχυρά επιχειρήματα δεν έπεισαν τον κο Δημητριάδη!

Τα συνδικάτα;

Τα συνδικάτα στο Λιμάνι προέβαλαν κάποια αντίσταση στην ιδιωτικοποίηση. Απεργίες και άλλα δυναμικά μέτρα έγιναν το 2015 και το 2016. Το καλοκαίρι του 2015, τα μέλη των συντεχνιών ΣΗΔΗΚΕΚ-ΠΕΟ, ΔΕΟΚ, ΣΥΑΛΚ και ΣΥΠΥΑΛΚ έκαναν απεργίες και τερματισμό υπερωριακής απασχόλησης κατά της ιδιωτικοποίησης και «του ξεπουλήματος» του λιμανιού. Αποφασίστηκε μάλιστα «η συμπόρευση με τις άλλες συντεχνίες των δυο ημικρατικών οργανισμών (ΑΗΚ και Cyta) για οποιαδήποτε μέτρα πάρουν ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις».

Τα απεργιακά μέτρα αντιμετώπισαν, φυσικά, την οργή των εργοδοτικών οργανώσεων, που έρχονται σήμερα και διαμαρτύρονται για τις καταστροφικές επιπτώσεις στους βιομήχανους. Χαρακτηριστικά, το ΚΕΒΕ κατήγγειλε τα συνδικάτα ότι «υποσκάπτουν την ομαλή λειτουργία των λιμανιών και τορπιλίζουν τη συνέχιση του Προγράμματος της οικονομίας, με βάση το οποίο στοχεύουμε στην ανάπτυξη. Το θέμα έχει συμφωνηθεί με την Τρόικα και αποτελεί προαπαιτούμενο για ομαλή εξέλιξη του Προγράμματος για την οικονομία. Η κάθε αναβολή, καθυστέρηση ή κωλυσιεργία θα οδηγεί σε εμπόδια και προσκόμματα για το Πρόγραμμα, με τις γνωστές συνέπειες για το σύνολο της οικονομίας».

Αντιδράσεις είχαμε, επίσης, από τους πατατοπαραγωγούς, που σήμερα φωνάζουν για τις ζημιές τους από την ιδιωτικοποίηση, όταν όμως συνεδρίαζε η Βουλή για το θέμα, προέβησαν σε προπηλακισμούς και απειλές εναντίον των ηγετών των συνδικάτων.

Οι απεργιακές κινητοποιήσεις τερματίστηκαν όταν, μαζί με το νομοσχέδιο για την ιδιωτικοποίηση, «πέρασε» και νομοσχέδιο για «διασφάλιση» των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων στο Λιμάνι που αφορά στο «καθεστώς εργοδότησης και τα δικαιώματα των υπαλλήλων της Αρχής Λιμένων Κύπρου, περιλαμβανομένων των εργασιακών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων και ωφελημάτων τους. Επίσης, περιλαμβάνει διατάξεις σχετικά με την οργανική δομή της ΑΛΚ, το σχέδιο εθελούσιας αφυπηρέτησης των υπαλλήλων και την απόσπαση των μόνιμων υπαλλήλων της ΑΛΚ στη δημόσια υπηρεσία». 

Αγώνας για επιστροφή του Λιμανιού στην κοινωνία!

Το φιάσκο της ιδιωτικοποίησης του Λιμανιού Λεμεσού αποτελεί μια γερή βάση για αγώνα με στόχο την επιστροφή του στο κράτος και την κοινωνία.

Ωστόσο, για να γίνει αυτό κατορθωτό απαιτούνται συντονισμένοι δυναμικοί αγώνες από τα συνδικάτα των εργαζομένων, το ΑΚΕΛ, την εξωκοινοβουλευτική αριστερά, τις οργανώσεις των καταναλωτών, τους παραγωγούς και ολόκληρη την εργατική τάξη.

Αγώνες που θα συνδέουν τη διεκδίκηση του Λιμανιού με τον αγώνα ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις στη ΣΥΤΑ, ΑΗΚ, φυσικό αέριο και του υπόλοιπου κοινωνικού πλούτου, ενάντια στις μίζες και τη διαφθορά, τις εκποιήσεις, την ανεργία και τη φτώχεια.

Η Κυβέρνηση και τα νεοφιλελεύθερα κόμματα και οι εργοδοτικές οργανώσεις που τη στηρίζουν χρησιμοποιούν και θα χρησιμοποιήσουν όλη τους τη δύναμη για να διατηρήσουν τα «κεκτημένα» τους. Όχι απλώς γιατί είναι «πολλά τα λεφτά Άρη!», αλλά επειδή η ιδιωτικοποίηση είναι η ιερή τους αγελάδα στην Κύπρο και διεθνώς, διαμάντι στη νεοφιλελεύθερη πολιτική των τελευταίων 30 χρόνων.

Η ηγεσία του ΑΚΕΛ και των συνδικάτων που ελέγχει δεν φαίνεται να έχει διάθεση να ηγηθεί ενός τέτοιου αγώνα. Οι «αγώνες» τους αυτοπεριορίζονται στον κοινοβουλευτισμό και τον «σεβασμό στους θεσμούς», τον περιορισμό στο πλαίσιο ενός άγριου και αδίσταχτου καπιταλισμού, ενός πληγωμένου θηρίου – και συνεπώς πιο επικίνδυνου παρά ποτέ.

Οι καιροί απαιτούν μια νέα διεθνιστική επαναστατική αριστερά για να μπει μπροστά στους αγώνες κατά της λιτότητας, των ιδιωτικοποιήσεων, της φτωχοποίησης, του ρατσισμού, της καταπάτησης των δικαιωμάτων των γυναικών, της καταστροφής του περιβάλλοντος. Για μια τέτοια αριστερά παλεύει η Νέα Διεθνιστική Αριστερά μαζί με δεκάδες αδελφές οργανώσεις σε όλο τον πλανήτη.

[1] http://businessnews.com.cy/business-gossip/2016/11/09/cyprus-airways-plane-russia-photo/

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: